ΤΕΛ. ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ
Α’ Ιταλίας: Ο Κριστιάνο, η Ιντερ, ο Ιμόμπιλε και η Ουντινέζε πριν 19 ώρες Λόγω ενός έκτακτου προσωπικού κωλύματος, αυτό το Σ/Κ δεν θα υπάρξουν αναλύσεις σε Πορτογαλία, Μεξικό και ΗΠΑ. Απολογούμαστε και ευχαριστούμε για την κατανόησή σας. πριν 20 ώρες

ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ

Μουντιάλ: Adidas FC vs Nike FC

Δημοσιεύτηκε: Νίκος Αγγελής στις 08:01 04/06/2018

Σε ένα από τα προηγούμενα μουντιαλικά blogs μας, ο Ανέστης Ζαχαράκης ανέλυσε το χάρτη της κλήρωσης, το πώς δηλαδή οι ομάδες που θα προκριθούν από τους ομίλους σχηματίζουν δύο ταμπλό, το πάνω και το κάτω, όπου από το ένα ταμπλό θα βγει ο ένας φιναλίστ του τελικού και από το άλλο ο άλλος.

Οπως είναι πασιφανές από την ανάλυση του Ανέστη, ο προδιαγεγραμμένος χάρτης του Μουντιάλ προμοτάρει δύο λαμπερούς ημιτελικούς, Βραζιλία – Γαλλία από το πάνω ταμπλό και Γερμανία με μία εκ των Ισπανίας ή Αργεντινής από το κάτω. Φυσικά και είναι πιθανό κάποιο από αυτά τα θηρία να τα κάνει θάλασσα στον όμιλο και να μην πάρει την πρωτιά, ή κάποιο αουτσάιντερ να ξεπεταχτεί και να χαλάσει τη μαγιά είτε στους 16 είτε στα προημιτελικά, όμως το βασικό σχέδιο που αποπνέει από την κλήρωση είναι ξεκάθαρο. Tο καταλαβαίνουμε όλοι, οι μεγάλες δυνάμεις προστατεύονται, κερδίστε τον όμιλό σας και μετά βγάλτε τα μάτια σας στα ημιτελικά.

Μέχρι εδώ βέβαια τίποτα το πραγματικά παράξενο, σε κάθε Μουντιάλ (ή σε κάθε Euro), από τη στιγμή που η κλήρωση των ομίλων δεν γίνεται τυχαία αλλά βάσει γκρουπ δυναμικότητας, πάντα σχηματίζονται δύο ταμπλό και πάντα οι μεγάλες, λίγο ή πολύ, προστατεύονται. Είναι λογικό εξάλλου, κανείς μας έτσι κι αλλιώς δεν θα ‘θελε να δει ένα Βραζιλία – Γερμανία στους 16…

Ο τελικός των εταιριών

Στο σημερινό blog θα δούμε τα πράγματα από μια άλλη, εναλλακτική οπτική γωνία και θα συνδέσουμε την κλήρωση των ομίλων, και συνολικά το χάρτη των ταμπλό του Μουντιάλ, με τις… φανέλες των εθνικών ομάδων, με τις εταιρίες που τις ντύνουν. Κι αν σας ακούγεται τελείως άσχετη η σύνδεση, πιστέψτε με, δεν είναι …

Πίσω από τα μάχη μέσα στα γήπεδα ενός Μουντιάλ ή ενός Euro, μαίνεται μια δεύτερη, παρασκηνιακή μάχη, ανάμεσα στις εταιρίες που ντύνουν τις ομάδες. Αυτό είναι κάτι γνωστό και δεδομένο. Κι όσο πανηγυρίζουν οι Γερμανοί ή οι Βραζιλιάνοι όταν κατακτούν ένα Μουντιάλ, άλλο τόσο πανηγυρίζουν και οι υπεύθυνοι της Adidas ή της Nike.

Adidas και Nike είναι φυσικά τα δύο μεγαθήρια που κυριαρχούν στην αγορά. Και δεν προκαλεί καμία έκπληξη ότι οι δυο τους έχουν τη μερίδα του λέοντος στο φετινό Μουντιάλ: 12 εθνικές ντύνει η Adidas και 10 η Nike, αφήνοντας 4 στην Puma και τις υπόλοιπες 6 σε μικρότερες εταιρίες.

Αλλά δεν είναι μόνο η ποσότητα των εθνικών που βρίσκονται υπό τη σκέπη της Adidas και της Nike, αυτό είναι το λιγότερο. Το σημαντικό είναι η ποιότητα των εθνικών, καθώς οι δύο εταιρίες χορηγούν όλα τα μεγάλα φαβορί. Η Γερμανία, η Αργεντινή και η Ισπανία (και το Βέλγιο κατά δεύτερο ρόλο) είναι το βαρύ πυροβολικό της Adidas, η Βραζιλία και η Γαλλία (και σε δεύτερο ρόλο η Αγγλία και η Πορτογαλία) το αντίστοιχο της Nike. Με λίγα λόγια, τα οχτώ πρώτα φαβορί για την κατάκτηση του φετινού Μουντιάλ, τέσσερα η Adidas και τέσσερα η Nike. Κι όπως καταλαβαίνετε, είναι πρακτικά δεδομένο πως η παγκόσμια πρωταθλήτρια του 2018 θα φορά είτε Adidas είτε Nike.

Κάντε τώρα τη σύνδεση με την κλήρωση. Φέρτε πάλι στο μυαλό σας τα δύο ταμπλό που σχηματίζονται στα νοκ άουτ και κάντε τη σύνδεση με τις εταιρίες που είναι πίσω από την κάθε εθνική ομάδα.

Αντιγράφω από το blog του Ανέστη για να τα έχουμε μπροστά μας: Στο πάνω ταμπλό θα τοποθετηθούν οι νικητές του 1ου, 3ου, 5ου, 7ου ομίλου και οι δεύτεροι του 2ου, 4ου, 6ου και 8ου ομίλου. Από αυτές τις οχτώ ομάδες θα προκύψει ο ένας φιναλίστ. Στο κάτω ταμπλό ισχύουν ακριβώς τα ανάποδα (πρώτοι 2ου, 4ου, 6ου και 8ου ομίλου και δεύτεροι 1ου, 3ου, 5ου, 7ου) και από εδώ θα προκύψει ο έτερος φιναλίστ.

Και το συνεχίζω πάνω στη λογική της φανέλας. Στο πρώτο δηλαδή ταμπλό πηγαίνουν οι νικήτριες του 1ου ομίλου (ένας όμιλος που δεν μας πολυαπασχολεί, αφού δεν έχει το βαρύ όνομα, αλλά σε κάθε περίπτωση η Ρωσία της Adidas και η Ουρουγουάη της Puma είναι τα φαβορί), του 3oυ (Γαλλία – Nike), του 5ου (Βραζιλία – Nike) και του 7ου (η Αγγλία της Nike ή το Βέλγιο της Adidas), μαζί με τις δεύτερες των ζυγών γκρουπ.

Αντίθετα, στο κάτω ταμπλό πηγαίνουν οι νικήτριες του 2ου ομίλου (λογικά ή η Ισπανία της Adidas ή η Πορτογαλία της Nike), του 4ου ομίλου (Αργεντινή – Adidas), του 6ου (Γερμανία – Adidas) και του 8ου (που όπως και ο 1ος όμιλος δεν έχει το μεγάλο όνομα, ας πούμε η Κολομβία της Adidas ότι είναι λογικό φαβορί απέναντι σε Πολωνία, Σενεγάλη και Ιαπωνία), μαζί βέβαια με τις δεύτερες των μονών γκρουπ.

Ναι, αυτό ακριβώς που παρατηρήσατε βλέπω κι εγώ. Οι μεγάλες ομάδες που προορίζονται για το πάνω ταμπλό, δηλαδή η Βραζιλία και η Γαλλία, είναι τα δύο βαριά όπλα της Nike, ενώ αυτές που προορίζονται για το κάτω, η Γερμανία, η Ισπανία και η Αργεντινή, τα αντίστοιχα βαριά όπλα της Adidas – μπίνγκο! 

Η λογική της κλήρωσης, όσον αφορά τη μάχη πίσω από τα παρασκήνια ανάμεσα στις δύο εταιρίες-μεγαθήρια, μοίρασε το καρπούζι στη μέση: ένα ταμπλό για την Adidas, ένα ταμπλό για τη Nike. Ο χάρτης των σταυρωμάτων είναι σαφές ότι θέλει να αποφύγουμε μια «ομόσταβλη» μάχη σε πρώιμη φάση, τα βαριά χαρτιά της καθεμίας δεν πρέπει να αλληλοεξοντωθούν στα πρώιμα στάδια της διοργάνωσης.

Αν δηλαδή, από τη μία, Βραζιλία και Γαλλία κερδίσουν τα γκρουπ τους, και Γερμανία, Αργεντινή κερδίσουν τα δικά τους από την άλλη, τότε η Nike θα έχει ανοιχτό το δρόμο για έναν ολόδικό της ημιτελικό ανάμεσα σε Βραζιλία και Γαλλία, όπως ανάλογα ανοιχτό δρόμο θα έχει και η Adidas για ένα Γερμανία – Αργεντινή/Ισπανία. Και κατ’ αυτό τον τρόπο οι διαφορές των δύο θα λυθούν στον τελικό, σε ένα, ας πούμε, Βραζιλία/Γαλλία εναντίον Γερμανίας/Αργεντινής/Ισπανίας.

Εννοείται, και το υπογραμμίζω ξανά, πως όλα αυτά είναι ασκήσεις επί χάρτου, και πως συνήθως κάτι γίνεται που μπερδεύει και μπαχαλοποιεί την κατάσταση. Κι εννοείται πως πρέπει να τονίσουμε το ρόλο που ίσως παίξουν τα δύο μπαλαντέρ, το Βέλγιο (Adidas) και η Αγγλία (Nike), που είναι μαζί στον 7ο όμιλο: η πρώτη του 7ου ομίλου πάει στο πάνω ταμπλό, στο ταμπλό της Βραζιλίας και της Γαλλίας (της Nike, με άλλα λόγια), ενώ η δεύτερη στο κάτω, σε αυτό της Adidas (Γερμανία και Αργεντινή). Οπως κομβική είναι και η περίπτωση της Πορτογαλίας (Nike), που είναι μαζί στον όμιλο με την Ισπανία και αν πάρει αυτή την πρώτη θέση, θα μπει σφήνα στο ταμπλό της Adidas με Γερμανία και Αργεντινή, στέλνοντας την Ισπανία στο ταμπλό της Nike. Αλλά η κεντρική ιδέα είναι ξεκάθαρη, η κλήρωση θέλει τελικό Adidas εναντίον Nike, και για την ακρίβεια βαρύ όνομα της Adidas και βαρύ της Nike…

Μία στις 8.000 φορές

Σας μοιάζει θεωρία συνωμοσιολογίας; Δεν ξέρω, ίσως. Προσωπικά πάντως δεν νομίζω ότι, στην εποχή μας, τέτοια πράγματα αφήνονται στην τύχη. Στο κάτω κάτω, δεν τα λέω εγώ, ο ίδιος ο Πλατινί παραδέχθηκε πως οι κληρώσεις πειράζονται και πως το 1998 Βραζιλία και Γαλλία (παρεμπιπτόντως, Nike η Βραζιλία και Adidas τότε η Γαλλία) τοποθετήθηκαν με τέτοιο τρόπο στα γκρουπ, ώστε, αν έπαιρναν την πρώτη θέση, να μη συναντιόντουσαν μέχρι τον τελικό. Και να ήταν μόνο το 1998, να ‘λεγες ΟΚ, η πιθανότητα να συμβεί κάτι τέτοιο είναι 50%, κορόνα-γράμματα δηλαδή, οπότε απλά έτυχε. Αλλά δεν ήταν μόνο το 1998.

Η αγγλική εφημερίδα «Telegraph» αποκάλυψε πως σε κανένα από τα τελευταία δώδεκα Μουντιάλ, συμπεριλαμβανομένου του φετινού, η διοργανώτρια χώρα και η κάτοχος δεν θα μπορούσαν να συναντηθούν νωρίτερα από τον τελικό αν κέρδιζαν την πρωτιά στον όμιλό τους. Κι αν αναρωτιέστε πόση είναι η πιθανότητα να συμβεί κάτι τέτοιο, όχι πια σε ένα αλλά σε δώδεκα συνεχόμενα Μουντιάλ, είναι περίπου 8.000 προς ένα!

Κομματάκι απίθανο, με άλλα λόγια, και οι συνειρμοί έρχονται αβίαστα. Αν οι κληρώσεις πειράζονται σταθερά και επί μονίμου βάσεως όσον αφορά τους διοργανωτές και τους κατόχους, γιατί να μην πειράζονται και όσον αφορά τις μεγάλες εταιρίες που στηρίζουν όλη αυτή την επιχείρηση που ονομάζεται Μουντιάλ;

Τα… ρόστερ

Είδαμε ήδη πως, πέρα από το βαρύ πυροβολικό που έχουν υπό τη σκέπη τους, Adidas και Nike γενικότερα κυριαρχούν (και) στο φετινό Μουντιάλ. Και οι δυο μαζί ντύνουν τις 22 από τις 32 εθνικές, 12 η Adidas και 10 η Nike, ενώ 4 έχει η Puma και άλλες 6 είναι διασκορπισμένες σε διάφορες εταιρίες: 2 η New Balance και από 1 Umbro, Hummel, Errea και Uhlsport.

Αναλυτικά, η Adidas, πέρα από Γερμανία, Αργεντινή, Ισπανία και Βέλγιο, ντύνει επίσης Ρωσία, Κολομβία, Μεξικό, Ιράν, Μαρόκο, Αίγυπτο, Σουηδία και Ιαπωνία.

Η Nike, από την πλευρά της, πέρα από Βραζιλία, Γαλλία, Αγγλία και Πορτογαλία, έχει επιπλέον Κροατία, Πολωνία, Νιγηρία, Ν. Κορέα, Σαουδ. Αραβία και Αυστραλία. Από αυτές μάλιστα, η φανέλα της Νιγηρίας έχει αποδειχθεί ήδη η μακράν πιο εμπορική του Μουντιάλ.

Οσο για την Puma, το μεγαλύτερό της όνομα είναι η Ουρουγουάη, μαζί με Σερβία, Σενεγάλη και Ελβετία. Κι από κει και πέρα, οι δύο της New Balance είναι η Κόστα Ρίκα και ο Παναμάς, ενώ «μοναχικές» είναι το Περού (Umbro), η Δανία (Hummel), η Ισλανδία (Erreà) και η Τυνησία (Uhlsport).

Τα αστέρια

Πέρα βέβαια από τις εθνικές ομάδες, υπάρχουν και οι παίκτες που έχουν ατομικά συμβόλαια είτε με την Adidas είτε τη Nike. Εδώ, σε ατομικό επίπεδο, η Nike είναι αυτή που φαίνεται να κυριαρχεί.

Η Nike λοιπόν έχει συμφωνία, μεταξύ άλλων και κάπως δειγματοπληπτικά, με Κριστιάνο Ρονάλντο, Νεϊμάρ, Κουτίνιο, Τιάγκο Σίλβα, Κασεμίρο, Κέιν, Βάρντι, Ράσφορντ, Στέρλινγκ, Μπαπέ, Βαράν, Λορίς, Ντεμπελέ, Λεβαντόφσκι, Μόντριτς από δικές της εθνικές, αλλά και με Αζάρ, Ντε Μπρούινε,  Ράμος, Ισκο, Ινιέστα, Μπούσκετς, Μπόατενγκ, Ιγουαΐν από εθνικές της Adidas, συν τους «ουδέτερους» Καβάνι και Ερικσεν.

Η Adidas, από την πλευρά της και πάλι κάπως δειγματοπληπτικά, έχει πρώτο βιολί τον Μέσι, κι από κει και πέρα Σαλάχ, Κρόος, Νόιερ, Οζίλ, Ντε Χέα, Νταβίντ Σίλβα, Ντιέγκο Κόστα, Χάμες Ροντρίγκες, Κουρτουά, ενώ «κλέβει» από τη Nike τους Ζεσούς, Μαρσέλο, Φαμπίνιο, Πογκμπά, Καντέ, Ντέλε Αλι και παίρνει και τον «ουδέτερο» Λουίς Σουάρες.

Γενικότερα, τα παπούτσια της Nike θα τα φορέσουν το 65% των παικτών που θα συμμετάσχουν στο Μουντιάλ, της Adidas περίπου το 27% και το υπόλοιπο 8% πηγαίνει στις μικρότερες εταιρίες.

Η προϊστορία

Συνολικά,  κυρίαρχη στα Μουντιάλ και στα Euro, είναι η Adidas, που στις διοργανώσεις των τελευταίων 24 χρόνων μετρά 12 συμμετοχές σε τελικούς και 8 τρόπαια (3 Μουντιάλ και 5 Euro). H Nike, στο ίδιο διάστημα, έχει 6 παρουσίες σε τελικούς και 2 τρόπαια (1 Μουντιάλ, 1 Euro), ενώ ένα τρόπαιο έχει η Puma (το Μουντιάλ με την Ιταλία το 2006) και ένα η Umbro (το Μουντιάλ του 1994 με τη Βραζιλία).

Στις πιο πρόσφατες διοργανώσεις, η Nike ήταν η απόλυτη θριμβεύτρια του Euro της Γαλλίας, καθώς και οι δύο φιναλίστ ήταν δικές της, ενώ γενικά το 2016 ήταν πολύ καλή χρονιά για την ίδια, αφού πήρε και το Κόπα Αμέρικα με τη Χιλή (με νίκη στον τελικό επί της Αργεντινής-Adidas).

Αντίθετα, στο Μουντιάλ του 2014 θριάμβευσε η Adidas. Κι όχι μόνο γιατί είχε τους δύο φιναλίστ, αλλά και καθώς είχε δικούς της και τον Μέσι (Χρυσή Μπάλα) και τον Χάμες Ροντρίγκες (Χρυσό Παπούτσι) και τον Νόιερ (Χρυσά Γάντια).

Αναλυτικά, αυτοί ήταν οι τελικοί των διοργανώσεων από το 1994 έως τώρα, με πρώτη την ομάδα που πήρε τελικά και το τρόπαιο.

Μουντιάλ 1994
Βραζιλία (Umbro) – Ιταλία (Diadora)

Euro 1996
Γερμανία (Adidas) – Τσεχία (Puma)

Μουντιάλ 1998
Γαλλία (Adidas) – Βραζιλία (Nike)

Euro 2000
Γαλλία (Adidas) – Ιταλία (Robe di Cappa)

Μουντιάλ 2002
Βραζιλία (Nike) – Γερμανία (Adidas)

Euro 2004
Ελλάδα (Adidas) – Πορτογαλία (Nike)

Μουντιάλ 2006
Ιταλία (Puma) – Γαλλία (Adidas)

Euro 2008
Ισπανία (Adidas) – Γερμανία (Adidas)

Μουντιάλ 2010
Ισπανία (Adidas) – Ολλανδία (Nike)

Euro 2012
Ισπανία (Adidas) – Ιταλία (Puma)

Μουντιάλ 2014
Γερμανία (Adidas) – Αργεντινή (Adidas)

Euro 2016
Πορτογαλία (Nike) – Γαλλία (Nike)

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ